کاشی شکسته

کاشی شکسته


آیا کاشی شکسته را می توان به روی چوب نصب کرد؟ کار روی چوب ساده تر است یا سفال؟ چگونه می توان کار با کاشی شکسته را به دیگران بر روی چوب آموزش بدهیم؟ آیا کار با کاشی شکسته روی چوب می تواند یک اثر جدید و زیبا به وجود بیاورد و آیا به آموزش نیاز دارد؟
شاید هنر کار با کاشی شکسته را می توان از آن جمله هنر ها دانست که نیاز به سرمایه کم ولی قدرت خلاقیت و هنرمندی بالایی است. چرا که هنر کاشی شکسته برخاسته از ضایعات و خرده ها و قطعات سنگ، شیشه، کاشی، موزاییک و در مواقعی پوسته ی تخم مرغ است. کمتر کسی می تواند باور کند که چگونه می توان از ضایعات مصالح ساختمانی و خرده های کاشی چنین هنر های زیبا و خارق العاده به وجود آورد. حتی آموزش هنر کاشی شکسته هم نیاز به سرمایه ی کم ولی هنر و ذوق فردی بالایی دارد.
کار با کاشی شکسته و یا به اصطلاح معقر کاشی بسیار ساده است و بیشتر وابسته به الگو ها و طرح هاست. کاشی شکسته را می توان بر روی چوب، شیشه، سفال، گلدان، دیوار و یا هرچیزی که نسبتا صاف و سفت و محکم باشد کار کرد.
کار با کاشی شکسته روی چوب یکی از انواع تکنیک های هنر کار با کاشی شکسته است و نسبتا ساده تر می باشد. زیر کار اگر چوبی باشد می توان از چوب های ام دی اف (mdf) با ضخامت های بین 8 تا 16 میلی متر استفاده کرد و البته برخی از استادان این حرفه از چوب ام دی اف به ضخامت 5 میل هم استفاده می کنند اما با توجه به اندازه ی کار ما، با کاشی های شکسته و مقیاس طرح، نمی توان از لایه های چوب کمتر از 5 میلی متر استفاده کرد به دلیل اینکه ممکن است به علت سنگینی، صفحه ی چوبی تاب بر دارد.
معمولا بهتر است از چوب های ام دی اف خام استفاده شود تا روکش دار. و اگر مقیاس کار و طرح ما از 80 سانتی متر بیشتر باشد بهتر است از چوب های ام دی اف با ضخامت 16 میلی متر استفاده شود.
برای کار با کاشی شکسته می توان از چوب های اچ دی اف (hdf) نیز استفاده شود. تخته های 3 لایی، 5 لایی، 7 لایی، 9 لایی صفحات چوبی مناسبی برای کار با کاشی شکسته هستند.
کار با کاشی شکسته بر روی چوب هم آسان تر و هم ارزان تر نسبت به سایر صفحات دانست ولی باید به ضخامت چوب ها توجه کرد تا سنگینی کار باعث خم شدگی صفحه ی چوبی نشود. و اینکه هنر کاشی شکسته بیشتر از آنکه به آموزش نیاز داشته باشد، به ذوق و هنر و سلیقه وابسته است.

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *